Fondat: 2015, Ion Cilica-Deaconu

ISSN: 2458-097X

ISSN-L: 2458-097X

Cotidian de informare, anchetă și comentarii

sâmbătă 17 aprilie, 2021

Recent, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat un proiect de lege prin care se aduc reglementări importante la Codul Rutier. Unele dintre ele se referă la pietoni și utilizatorii de trotinete electrice.

Pietonii vor fi amendați dacă folosesc telefonul în timp ce traversează drumul public

Ministerul de Interne vrea să modifice Codul Rutier, pentru siguranța tuturor pietonilor. „Prin prezentul proiect se reglementează interdicția pietonilor de a efectua activități de natură a le distrage atenția atunci când se angajează în traversarea drumului public”, se arată în document.

Dacă te-ai obișnuit să folosești telefonul mai mereu, inclusiv atunci când treci strada, ar trebui să renunți la acest obicei. Conform noilor modificări propuse la Codul Rutier, pietonii vor fi amendați dacă folosesc telefonul mobil în timp ce traversează strada.

Datele arată că în perioada 01.01.2019 – 15.09.2020, s-au înregistrat 1.711 de accidente de circulație grave având drept cauză principală a producerii traversarea neregulamentară a drumului public de către pietoni. În urma producerii acestora, a rezultat decesul a 457 de persoane și rănirea gravă a altor 1272 de persoane, toate aceste persoane având calitatea de pietoni. Datele prezentate de MAI arată că în ultimii ani numărul accidentelor rutiere provocate de pietoni a crescut semnificativ.

„În prezent, potrivit art. 72 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic”. Cu toate acestea, în fapt, uneori, această asigurare nu se realizează, întrucât pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil. Pietonul merge practic mecanic și nu mai ține cont de regulile de circulație atunci când, de exemplu, poartă o discuție palpitantă la telefon, iar astfel toată atenția lui se concentrează în convorbire. De asemenea, mai ales tinerii folosesc căștile pentru a asculta muzică atunci când merg pe stradă și de cele mai multe ori nu mai aud semnale sonore importante, cum ar fi claxonul unei mașini, ceea ce poate duce la tragedii în trafic.  Folosirea telefonului mobil în timpul traversării drumului va fi interzis, indiferent dacă este vorba despre o convorbire telefonică, scrierea unui mesaj, sau ascultarea muzicii în căști, ori accesarea unor anumite aplicații de ghidare, cum ar fi hărțile.  

Ce alte modificări se aduc Codului Rutier

Pietonii care nu vor respecta măsura impusă de Ministerul Afacerilor Interne vor fi amendați cu minimum 145 de lei, dacă plata este realizată în 15 zile calendaristice, mai exact 2-3 puncte amendă.  

În cazul bicicliștilor, MAI vrea să impună o nouă limită de viteză, adică 30km/h. Trotinetele electrice se conduc numai în aliniament pe drumurile publice. Schimbarea direcției de mers în cazul trotinetelor electrice se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, cu respectarea regulilor privind circulația vehiculelor trase sau împinse cu mâna. Nu este permisă staționarea pe partea carosabilă, în timpul nopții, a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor, a mopedelor, a bicicletelor, a trotinetelor electrice, a vehiculelor cu tracțiune animală ori a celor trase sau împinse cu mâna. Bicicletele și trotinetele electrice, atunci când circulă pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rând. Dacă pe direcția de deplasare există o pistă pentru biciclete, semnalizată ca atare, conducătorii vehiculelor prevăzute la alin.(1) sunt obligați să circule numai pe această pistă. Se interzice circulația altor participanți la trafic pe pista pentru biciclete.

La „Art. 161  – sunt trecute interdicțiile conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică, după caz, astfel:

a) să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificația „Accesul interzis bicicletelor”;

b) să învețe să conducă biciclete sau trotinete electrice, după caz, pe drumurile intens circulate;

c) să circule pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete;

d) să circule în paralel, cu excepția situațiilor când participă la competiții sportive organizate;

e) să circule în timp ce se află sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive;

f) să se țină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;

g) să circule pe partea carosabilă în aceeași direcție de mers, dacă există acostament practicabil;

h) să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulația celorlalți participanți la trafic;

i) să circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepția cazurilor când nu stânjenesc circulația pietonilor;

j) să circule fără îndeplinirea obligațiilor prevăzute la art.14 și 15;

k) să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă;

l) să circule cu defecțiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;

m) să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau trotinetă electrică, după caz;

n) să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepția cazurilor în care conducătorii de bicicletă, înainte de intersecție, trebuie să se încadreze regulamentar în funcție de direcția de deplasare;

o) să circule în interiorul localităților în care nu funcționează iluminatul public, precum și în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;

p) să conducă vehiculul fără a menține contactul roților cu solul.

r) să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale, în cazul conducătorului de bicicletă, respectiv fără a ține ambele mâini pe ghidon, în cazul conducătorului de trotinetă electrică.

(2) Se interzice conducătorului de bicicletă să transporte o altă persoană, cu excepția copilului în vârstă de până la 7 ani care poate fi transportat pe bicicletă, de către un adult, numai dacă vehiculul este prevăzut din construcție cu un suport special sau dacă are montat un dispozitiv omologat;

 (3) Pe timpul circulației pe drumurile publice, conducătorul de bicicletă sau de trotinetă electrică, după caz, este obligat să aibă asupra lor actul de identitate.

Proiectul pentru modificarea Codului Rutier va fi în dezbatere publică Până la începutul lunii mai.  

Gigi BUȘE, UZPR Gorj





Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.