Fondat: 2015, Ion Cilica-Deaconu

ISSN: 2458-097X

ISSN-L: 2458-097X

Cotidian de informare, anchetă și comentarii

vineri 22 mai, 2020

Programul „Super Șoim“, pentru care statul alocase inițial 124 de milioane de euro, a degenerat anul trecut într-un imens scandal. După ce Avioane Craiova a selectat ca partener o firmă americană, israelienii de la Elbit Systems au dat fabrica și MApN în judecată, iar programul a fost blocat.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este 99010893_570157593638370_1672886111069798400_n.jpg

Israelienii au anunțat la sfârșitul săptămânii trecute că au semnat un memorandum cu Avioane SA și Romaero pentru asamblarea de drone la Craiova. Câteva zile mai târziu, MApN a anunțat lansarea unui program de modernizare a avioanelor IAR 99. Practic, este vorba despre o resetare a programului „Super Șoim“ și reluarea lui sub altă formă. Astfel, România pare să fi îngropat războiul judiciar dintre israelieni și americani pentru contractul de 124 de milioane de euro destinat programului „Super Șoim“. În 2018, Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a aprobat un program pentru modernizarea a 20 de avioane de antrenament IAR 99 Șoim, care urma să devină compatibile cu aparatele americane F-16 cumpărate pentru dotarea forțele aeriene române. Avioane Craiova a ales ca partener în acest program firma americană CMC Electronics. Israelienii de la Elbit Systems, parteneri tradiționali ai statului român în domeniu, au dat în judecată Ministerul Apărării și Avioane Craiova, contestând procedura de selectare a firmei CMC. În contextul scandalului, doi membri ai comisiei de selecție, inclusiv directorul Dragoș Sandu, au plecat din societate. Litigiul a fost inițial înregistrat la Tribunalul București, a fost apoi declinat către Tribunalul Dolj, a ajuns la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) pentru tranșarea conflictului de competență apărut, apoi, din nou, la Tribunalul București.

În februarie 2020, instanța a respins acțiunea Elbit Systems, dar până la această oră israelienii nu au făcut recurs. În schimb, presa a anunțat recent că Elbit Systems a semnat recent un memorandum cu Avioane Craiova și Romaero, pentru producția de drone. Compania israeliană dezvoltă modelul Hermes 900 StarLiner, care poate avea aplicații atât civile, cât și militare, în funcție de ce echipamente se montează pe acest vehicul de zbor.  Spre exemplu, dronele produse de Elbit pot fi folosite în agricultură, acțiuni de căutare, acțiuni de supraveghere a granițelor, inspecții industriale sau patrulare maritimă. Aparatele produse în colaborare de cele trei companii ar putea fi livrate nu numai României, ci și statelor din Europa Centrală și de Est, susțin surse apropiate proiectului. Pe de altă parte, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a lansat recent către Avioane Craiova o invitație de participare pentru „revitalizarea și modernizarea“ a zece avioane IAR 99 Standard aflate în dotarea armatei. Modernizarea efectivă a avioanelor va avea loc în perioada 2020-2024, susțin surse apropiate programului. Conform acelorași, programul „Super Șoim“ a fost „resetat“, colaborarea cu CMC Eletronics nemaifiind de actualitate. Practic, programul a fost reluat într-o nouă variantă, participarea fiind deschisă tuturor firmelor. Nu este exclus să asistăm la o nouă confruntare pe un contract de zeci de milioane de euro, mai ales că anunțul făcut de israelieni referitor la drone a venit cu puțin timp înainte ca statul român să relanseze programul de modernizare al aeronavelor IAR 99.

C.P.





Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.